VKJ 15 - VÍKEND PO JESENICKÝCH KOPCÍCH

Víkendový pobyt v Jeseníkách, který spískal můj parťák na cestách Petr Mazúr využívám na dokončení mých cest po vrcholech Vrchařské koruny Jesenicka.
V sobotu ráno mě Petr nabírá v Krnově a vyrážíme autem do Kout nad Desnou, kde začíná naše víkendová cesta po Jeseníkách.
Jak už si Petr trochu zvykl, trochu jeho plán upravuji a místo z Kout n.D., vyrážíme do kopců z Loučné pod Desnou (497 m.). Tato cesta je sice prudší než ta kolem dolní nádrže, ale zato jedeme ve stínu což při rekordních teplotách co právě panovaly přichází vhod.
V druhé polovině 7,5 km dlouhého stoupání na Medvědí horu se sklon trasy trochu zvětšuje (kolem 10%)  a dává nám pěkně zabrat. U rozhledny (1095 m.) máme naštěstí zastávku a můžeme tak na chvíli vydechnout.¨
18 m. vysoká rozhledna na západním úbočí Medvědí hory (1095 m.) se nachází u horní stanice lanovky v areálu Kouty nad Desnou, cca 600 m. pod pod Tetřeví chatou (3 větrné elektrárny) a je volně přístupná. Nabízí výhled od západu k severu (v ostatních směrech brání výhledu okolní vyšší porost) na přilehlou oblast Hrubého Jeseníku (např. vrch Keprník, oblast Červenohorského sedla) a Hanušovické vrchoviny.

Po krátkém klesání za Tetřeví chatou (větrné elektrárny) cesta opět stoupá ale po 5,7 km od rozhledny jsme nahoře u horní nádrže. Kdo by chtěl ale končit u stanoviště koloběžek a chatou s občerstvení měl by to o cca 1 km kratší. Celková vzdálenost je z Loučné n.D. na horní nádrž 13,5 km a nastoupáte 1000 m. s prům. 6% sklonem.

Celý ovál kolem horní nádrže na Dlouhých stráních má 2 km a nabízí se z něj krásné výhledy na okolní Jesenické kopce, a tak fotím co se dá.  Zatímco Petr míří dolů do Kout k autu, já klesám k dolní nádrži, před kterou u parkoviště odbočuji a po štěrkové cestě pomalu stoupám k rozcestí z Kout n.D. na Petrovku.

Po asfaltové cestě, ale pokračuji jen k rozcestí Petrovka, odkud vede moje cesta opět po štěrkové cestě. Za přístřeškem Kamzík se začíná sklon cesty ke Švýcarně zvedat, cesta má více jak 13% a vede více a více po kamenech než po štěrku. Chatu Švýcárna pak jen minu a pokračuji až na Praděd.

Tento den panují rekordní teploty, které mě spalovali hlavně cestou z Dlouhých strání a tak jsem rád že už jsem na Pradědu, kde je sice 30 °C ale naštěstí zde pofukuje příjemný vítr. Po sjezdu, končí moje cesta pak po 61 km ve Vrbně p.P.
Fotogalerie:
www.zonerama.com/Link/Album/1210426

Trasa:
www.strava.com/activities/349376715
Info: Vzdálenost: 60,79 km, nastoupáno 1568 m.

Profil celé trasy:

Profil části Loučná n.D - Dlouhé stráně (horní nádrž)

Profil části Dlouhé stráně (dolní nádrž) - Švýcárna - Praděd

Druhý den vyjíždíme z Vrbna pod Pradědem již o půl sedmé ale teploměr ukazuje již 16°C. V Karlové Studánce zastavujeme v pekařství na svačinu a o chvíli už začínáme stoupat na Praděd. Díky brzkému výjezdu nás sluneční paprsky začínají hřát až někde za Ovčárnou a tak cesta na Praděd je snesitelnější. Nahoře pak ukazuje teploměr 25°C.

Po sjezdu ke Karlové Studánce (860 m.) začínáme stoupat na sedlo pod Lyrou (1002 m.) a po sjezdu do Videl (802 m.) opět stoupáme, tentokrát na Videlské sedlo (930 m.). U Videlského kříže se otáčíme a sjíždíme zpátky do Videl, odkud pokračujeme do Vrbna p.P.

Zatímco Petr jede pro auto, já pokračuji kolem sjezdovky ve Vrbně p.P na Annenský vrch (Annaberg). Cesta vede po užší asfaltové cestě, a sklon.
cesty, který je kolem 10% mi dává pořádně zabrat. Později se cesta narovnává, ale asfalt střídá štěrková a později i více kamenitá cesta.
Na Annabergu (861 m.) si dělám u poutního kostela sv.Anny fotku k mému poslednímu zdolanému vrcholu Vrchařské koruny Jesenicka a alejí sjíždím do Andělské Hory.
Po silnici poté pokračuji do Světlé Hory, kde odbočuji a po krátkém stoupání sjíždím do Široké Nivy, kde už mě čeká Petr s autem.

Mé putování po 20 vrcholech Vrchařské koruny Jesenicka je tímto tak u zdárného konce :)

Fotogalerie:
www.zonerama.com/Link/Album/1210447

Trasa:
- www.strava.com/activities/349376798
Info: Vzdálenost: 69,79 km, nastoupáno 1650 m.

Výškový profil celé etapy

Profil části Vrbno p.P. - Praděd

Profil části Karlova Studánka - sedlo Lyra - Vidly - Videlské sedlo

Profil části Vrbno p.P. - Annaberg (Annenský vrch)

SOUHRN:
Vzdálenost: 60,79 + 69,79 = 130,58 km
Nastoupáno: 1568 + 1650 = 3218 m.