KARLOVA STUDÁNKA - OSTRÝ VRCH (1228 m.) - MALÝ DĚD - ŠVÝCÁRNA - OVČÁRNA

Listopad, nádherné počasí,...to chce někde na hory. V autobuse se dozvídáme, že si můžeme koupit turistickou celodenní jízdenku Jeseníky za 100 Kč/den, což je super cena. Na sedle Hvězda u Karlové Studánky jsme v 8:40 hodin, tedy cca za 80 minut z Krnova.

Z Hvězdy se musíme nejdříve dostat k cca 4 km vzdálenému přístřešku Sedlo pod Lyrou, u Videlské silnice. Lesem projdeme nad Karlovou Studánkou a pak podél silnice, právě k tomuto přístřešku.
Chvíli jdeme po Dřevařské cestě, ale ještě než jde z této cesty vidět vysílač na Pradědu, odbočujeme směr Ostrý vrch.
Stoupání na hřeben je nejprudší z celého dnešního dne. Při pohledu zpátky vidíme díky malým smrkům pěkné panorama s vrchem Pytlák, Medvědí vrch, Orlík...
Na samotný hřeben stoupáme cestičkou mezi stromy. V jednu chvíli vidíme kousky skal a tak je jdeme obhlídnout. Z jižní strany Ostrého vrchu, kde svah prudce spadá do údolí Bílé Opavy, se nám otevírá pohled směr Beskydy, ale také vidíme kousek Malé Fatry. Při pohledu přímo do údolí vidíme pod námi kousek silnice z Hvězdy na Ovčárnu.
Po úzkém hřbetu Ostrého vrchu vede úzká pěšina přes borůvčí a smrčiny mezi stromy. Po levé, jižní straně, zde vede území NPR Praděd (do parku je vstup přísně zakázán).
Před samotným vrcholem Ostrého vrchu vycházíme z lesa a jako první co vidíme je Praděd.
Po levé ruce máme první větší skálu, ale zajímavější místo je o kousek dále.
Kousek pod ní, leží pro mě to nejhezčí místo Ostrého vrchu (1228 m.). To skrývá kouzlo ne moc známých pohledů na Petrovy kameny, Praděd, ale i Sokolí skálu, Keprník....
Ostrý vrch je 1230 m vysoká hora v Pradědské hornatině, která tvoří centrální část Hrubého Jeseníku. Vrchol se nachází 2,5 km východně od Pradědu a 3 km západo-severozápadně od Karlovy Studánky, viz Wikipedie.
Na severo-západní straně jsou vidět Sokolí skály a v dáli, nad nimi nalevo, Keprník a Šerák.
Z Ostrého vrchu sestupujeme chvilku podél mladých, nízkých smrků. Po sestupu se napojujeme na lesní cestu, která nás ale zmate, protože vede dolů k Dřevařské cestě pod Prostředním vrchem (1153 m.). Nedávali jsme pozor a tak jsme si nevšimli lesní pěšinky, takže se musíme kousek vracet.
Tato pěšinka vede podél severní strany NPR Praděd. Odbočit z ní jde zpátky na Ovčárnu, až pod Malý Dědem, kde je možné využít turistickou trasu.
Je to cesta prakticky bez lidí, takže úplný relax v tento pěkný sobotní den, oproti davům z Ovčárny na Praděd.
V jedné části se oblast NPR Praděd trochu láme, takže musíme kousek cesty vystoupat. Dále už je to ale ta stejná pěšina.
Povětšinou z pěšiny není moc vidět, až na část, odkud jdou vidět Sokolí skály.
Pod Malým Dědem (1369 m.) využíváme turistickou trasu, vedoucí k chatě Švýcárna, po které se můžeme vydat na cestu zpátky.

Vlastně již od přístřešku Sedla pod Lyrou jsme se pohybovali mimo civilizaci, zpátky do ní se vracíme u chaty Švýcárna.
Je sobota a pěkné počasí, takže lidí je tu opravdu hodně. Bohužel si zde žádné občerstvení nedáváme, protože fronta je tu velká a to vedro z kuchyně taky tomu nepřidá.
Od Švýcárny je to až na Ovčárnu jako na Václaváku. Hodně polských turistů, ale také hodně těch, co neví po které straně cesty se chodí.
K vysílači na Pradědu se jen ohlédneme, nemáme ho v plánu, ale ani nemáme moc času.
Z cesty si ještě vyfotíme pohledy směrem ke Starému Městu nebo na v.n. Dlouhé Stráně.

Autobus nám jede zpátky v 15.30 hodin, takže máme cca 50 minut na jídlo a pítí. Bohužel až ve čtvrté restauraci na Ovčárně dostáváme co by jsme si představovali.