ZLATÉ HORY - KRNOV (42 KM) ANEB ZLATOHORSKOU VRCHOVINOU

Před deseti lety jsme s kamarády cyklisty, chodívali každý rok v polovině listopadu na turistický pochod ze Zlatých Hor do Krnova. Díky vzdálenosti a hlavně náročnosti jsme ho nazvali "Pochod smrti". Letos jsme tento pochod oprášili a pozvali na něj také další zájemce. Trasa jako obvykle vedla ze Zlatých Hor na Biskupska kopa a dále přes Petrovy boudy, kolem pramene Osoblahy a přes Komoru do Holčovic. Po pauze pak pokračovala kolem sjezdovky ve Vraclávku, Krasovský kotel, rozc. Pod Lysou a přes Ježník do Krnova.

Před sedmou hodinou ranní se setkáváme s dalšími účastníky naší turistické akce na nádraží v Krnově a poté již vlakem s jedním přestupem míříme do Zlatých Hor, kde jsme v 8:30 hodin. Po nezbytné úvodní fotce všech 25 účastníků pokračujeme na Biskupskou kopu.

Za městem se napojujeme na zelenou tur.trasu a začínáme stoupat. Nejdříve procházíme kolem kaple Sv.Rochusjedním ze zastavené křížové cesty.

Další zajímavostí na trase je Mnichův kámen, který nelze neminout.

Druhá polovina cca 3 km dlouhého stoupání s 482 m. převýšením vede již jen lesem a je také více prudší. Tím, že si klikatící se cestu občas zkracujeme děláme si ji ale ještě náročnější :).
Po asi 1:15 hod. jsme v 9:50 hodin u nedávno opravené rozhledny na Biskupské kupě.

Rozhledna na Biskupské kupě (890 m.) je dominanta zlatohorského regionu, která stojí na Česko-polské hranici. 19 m. vysoká rozhledna byla postavena jako první kamenná rozhledna v Jeseníkách v roce 1898 k příležitosti padesáti let vlády císaře Františka Josefa.
Z ochozu vyhlídkové věže jdou vidět všechny vrcholy jesenických hor včetně Pradědu. Západním směrem lze spatřit Králický Sněžník i Sněžku. Na východě pak Beskydy a za velmi dobré viditelnosti nejvyšší štíty Vysokých Tater. Rozlehlá pláň polské nížiny se pak otevírá severním směrem, kde lze pozorovat komíny druhé největší tepelné elektrárny v Polsku u Opole (65 km) a obrysy 100 km vzdáleného města Wroclaw. Více...

Po cca 20 minutové zastávce a vydechnutí v 10:15 hod. scházíme na rozc. Petrovy boudy. Poprvé dnes vidíme, že kde před pár lety stály stromy, dnes jsou sice krásné rozhledy, ale příroda zde trpí.

Na rozc. Petrovy boudy (706 m.) přecházíme silnici a začínáme stoupat po žluté tur.trase na vrch Větrná (800 m.).

Od Větrné procházíme pěknou cestou s výhledy, které dříve zde nebyly vidět. Kůrovec tu ale zapracoval a stromy tu prakticky nejsou.

Pohled směr Zlaté Hory

Na cestu se dostáváme na chvilku v 11:40 hod. u pramenu Osoblahy (770 m.) odkud pokračujeme dále po zelené tur.trase.

Od pramene se naše cesta opět prudčeji zvedá na vrch Končina (888 m.)
Pohledem zpátky se nám nabízí krásný výhled směr Zlaté Hory a Biskupská kupa.

Ještě před vrchem Končina procházíme po 12. hodině kolem rozcestí Hraniční cesta (867 m.). Zde můžete vidět porovnání pět roků staré fotky s tou aktuální, kde je vidět jak moc tu lesy zmizely.

V další části nás čeká 7 km klesání do Holčovic, kdy cesta většinou lesem, ale cesta je díky těžbě dřeva zde většinou hodně bahnitá a tak ne moc dobře schůdná.

Přes Komoru pak scházíme kolem chatové oblasti do Holčovic.

Holčovicích (473 m.) máme po 20 km pauzu na oběd v místní restauraci Klára (13:50 hod.). Obsluha je zde rychlá, jídlo chutné a my tak po 50 minutách odpočinku můžeme pokračovat. Sice se s námi loučí 10 lidí, ale stále je nás většina 15 lidí, která pokračuje do další části trasy. Z Holčovic stoupáme k cestě na Českou Ves (622 m.) a po chvíli z ní odbočujeme směr Křížová.

Přes Křížovou pak klesáme ke sjezdovce ve Vraclávku (495 m.), kde jsme v 16:15 hod..

Podél sjezdovky se vyšplháme k vrchu Kotel (680 m.). Slunce už zapadá a my tak musíme vytáhnout čelovky a to nás čeká ještě cca 12 km

Z Krasovského kotle se napojujeme na žlutou tur.trasu, která nás dovede až na rozc. Pod Lysou, odkud zkratkou se dostáváme na rozc. Nad Radimkem. Po zelené tur.trase pak přes Ježnické lesy přicházíme v 18:30 hod. na parkoviště na Ježníku (Ozon)

Máme to úspěšně za sebou, i když vlastně nás čeká posledních cca 5 km do Krnova, kde jsme okolo půl osmé.

INFO:
Vzdálenost: 42 km
Nastoupáno: 1454 m.
Čas chůze: 9:18 hod. (Celkově cca 11 hodin)