Z FRÝDLANTU PŘES MALENOVICE, HUTĚ, PAMÁTNÍK IVANČENA NA LYSOU HORU

Předpověd na víkend slibovala pěkné počasí, já neměl nic v plánu a sedět doma se mi zrovna nechtělo. Naštěstí se mi ozval Pepa a jestli nezajedeme na Lysou horu.

Na Lysé hoře 1323 m.n.m. jsem na kole nebyl už delší dobu, takže nebylo nad čím váhat, vlastně jedině v tom jaké kolo si vzít, nakonec vyhrálo horské kolo.
V sobotu tak ráno vyrážíme do Frýdlantu nad Ostravicí, kde necháváme auto na parkovišti u Alberta a vyrážíme přes Novou Ves, Malenovice, kde v místní části Satina odbočujeme na vedlejší cestu a kolem hotelu Rajská bouda míříme do lesa.

Cesta dále pomalu stoupá po asfaltové cestě pěkným kaňonem v blízkosti řeky Satiny ale po jejím překřížení už nás čeká první prudší úsek kolem odbočky k Satinským vodopádům k místu "U korýtka".

Po krátkém vydechnutí se cesta opět zvedá k Jízdárně Malenovice, kde se můžete podívat na koně nebo je zde poslední možnost se občerstvit.

Za jízdárnou musíme opět více šlápnout do pedálů, protože přichází opět prudší úsek k rozcestí Hutě (777 m.). Zde na křižovatce prudce odbočujeme doleva a po již starším poničeném asfaltu pokračujeme o chvíli i kousek z kopce, přičemž napravo se nám nad námi zobrazí vysílač na Lysé hoře.

Po dalším přejezdu nad říčkou Slatina (napravo lze vidět vodu stékající po kameních) si můžeme odpočinout, protože naše cesty klesá po kamenito-štěrkové cestě, kde vlevo můžeme občas mezi větvemi stromů zahlédnout panoramatické výhledy na obce pod Beskydami.

Před křižovatkou před kratší (kamenitou) cestou do Malenovic se povrch cesty stává více kamenitým a to pokračuje až k rozcestí "Ivančena" (925 m.).

Kamenná mohyla na Ivančeně byla postavena na památku pěti skautů, kteří byli popraveni za účast v protinacistickém odboji. Díky rekonstrukci, která byla dokončena v roce 2016 dostala mohyla novou podobu.

Za Ivančenou pokračuje modrá pěší turistická značka přímo k vrcholu. Tato trasa je ale pro kola nesjízdná a proto se vydáváme lehce doleva k rozcestí Zimný.

V krátkém sjezdu si musíme dávat pozor na kamenitou cestu, která se ale od další křižovaty změní na dobře sjízdnou lesní cestu. Cesta vede mírně do kopce až k rozcestí "Zimný"

Přichází poslední úsek, 2,5 km dlouhé, prudší stoupání s průměrným 9,2 % sklonem po asfaltové silnici, která vede od Papežova.

V jednu hodinu přijíždíme na Lysou horu (1323 m.), nejvyšší místo Moravskoslezských Beskyd, bohužel je dneska opar. Přesto ale uděláme pár fotek od vysílače, zajedeme k meteorologické stanici, kde se nachází betonový sloup s hladícím bodem a posvačíme.

Na zpáteční cestě je možnost sjezdu k v.n. Šance (od rozcestí Zimný) směr Ostravice, ale nakonec si vybíráme sjezd po asfaltu do Papežova a přes Pražmo zpět do Frýdlantu n.O.