Přeskočit na hlavní obsah

WROCLAW MĚSTO ARCHITEKTURY, KOSTELŮ A TRPASLÍKŮ

Druhý den jsem měl celý vyhrazený toulkám po Wroclawi (Vratislavi), historického hlavního města Slezska a bývalého Vratislavského knížectví a nynějšího hlavního města Dolnoslezského vojvodství (Dolní Slezsko, Dolny Slask) situovaného v jihozápadním cípu Polska.
ITINERÁŘ
1. DEN: Z Jeseníku přes Zloty Stok, Kamieniec Zabkowicki, Ziebice, Strzelin do Wroclawi
2. DEN: PO WROCLAWI, MĚSTU ARCHITEKTURY, KOSTELŮ A TRPASLÍKŮ ⤵
3. DEN: Wroclaw - Strzelin - Nysa - Glucholazy

2. DEN: PO WROCLAWI, MĚSTU ARCHITEKTURY, KOSTELŮ A TRPASLÍKŮ
Wroclaw je čtvrté největší město Polska a současně i jedno z nejstarších polských měst. Pyšní se velmi rozsáhlým Starým městem postaveným na několika ostrovech a propojených několika mosty. Má 634 630 obyvatel (z r. 2007) ale se studenty místních škol a univerzit, prý až k 900 00 tisícům. Je zhruba dvakrát větší jak Ostrava a o něco málo jak Brno.
Najde se zde spousta krásných příkladů různé architektury, která je ovlivněna tak jak atmosféra města historickými vlivy Německa, Česka, Rakouska a Polska. (Historie viz níže)

Původně jsem myslel, že vyjedu do centra sám, ale nakonec se můj skvělý hostitel Andrzej nabídl, že mi sám ukáže krásy Wroclawi.
Nejdříve mě bere Andrzej na nedaleké dostihové závodiště a poté již směřujeme na sever kolem hřbitova sovětských důstojníků.
Cesta vede po cyklostezkách či cyklistických pásech až do Starého města, které z jižní strany obklopuje vodní kanál a ze severní řeka Odra a několik ostrovů.
Za obchodním domem Renoma pokračujeme nejdříve kolem západní strany kanálu, kolem nové budovy Národního Fóra Musiky, budovy soudu až k fontáně alegorie boje a vítězství.
Dále projíždíme až řece Odře kolem budovy, kde lze spatřit Panoramatickou bitvy u Racławic, metropolitního semináře a kolem Tumského mostu
Podél řeky pak přijíždíme přes most Míru k Národnímu muzeu.
Opouštíme střed města a míříme směrem k ZOO k hale století (výstaviště) a jejím fontánám, které jsou působivé hlavně večer při barevném osvětlení.
Do centra se vracíme od jihu kolem památníku anonymního chodce a opery.
Náměstí ve Wroclawi s radnicí v gotickém slohu vznikla v letech 1327-1504. V jejích interiérech se nachází městské historické muzeum.
Centrem města Wroclaw je náměstí (polsky Rynek, německy Große Ring), které je jedno z největších středověkých náměstí v Evropě. Na náměstí se nachází i několik pouličních umělců a zpěváků.
V informačním centru lze zapůjčit také kola, tak jak v jiných částech města. 
Kolem Wroclawské univerzity pokračujeme na ostrovy a dále na sever od centra...
... a přes Tumský most jedeme dále na Tumský ostrov osazený zámky lásky
Chvíli odpočívám na břehu řeky Odry. Je tu klid, navíc pohled je odtud nádherný a je tu jak v centru k dispozici městský internet (wi-fi zdarma)
Kolem Národního muzea se vracím zpátky do centra...
... a fotím místní Krasnale (trpaslíky), kterých je tu opravdu hodně a to nejen v centru města (v současnosti jich je 282 a stále přibývají)
Při odjezdu z náměstí narážím na obchod s Paczki (česky kobliha) u kterých je stále fronta. Tak jsem si je taky koupil a vynikající. Chuťově jsou jak české koblihy, ale mají je zde s mnoha náplněmi, např. jahoda, ananas, višeň ,... Dělají je zde přímo za výlohou a jsou tak úplně čerstvé a teplé !!! 

Pączki jsou fritované kousky těsta tvarované do zploštělé koule a plněné sladkou náplní. Malé množství alkoholu (tradičně Spiritus ) se přidá do těsta před vařením; jak se odpařuje, zabraňuje absorpci oleje hluboko do těsta
Z centra mířím zpátky kolem budovy Opery a pořád rovně za nosem na jih Wroclawi. Opět kolem mrakodrapu Sky Tower, výborným orientačním bodem a s 212 m. nejvyšší budovou v Polsku (50 poschodí).
Nakonec to zpátky beru trochu jinudy kolem vodárenské věže a kostela Svatého Augustina. 
Večer vycházím ještě na chvíli ven a i když jsem na kraji města provoz je tu i po osmé hodině dost velký.

HISTORIE WROCLAWI (více zde...)
Počátky města se datují do 10. století a zakladateli byli patrně Češi (město pravděpodobně nese název po českém knížete Vratislavovi). Za české vlády od r. 1335 došlo k značnému rozvoji města. V r. 1526, kdy zemřel český král bez následníka a na trůn nastoupili Habsburkové. Po třicetileté válce bylo město velmi silně poničeno. Rakouský protireformační program šel ruku v ruce s politikou germanizace.  Po první světové válce město zůstalo součástí německého státu. Vratislav dokázala zhruba tři měsíce vzdorovat postupující Rudé armádě, následky obléhání byly ale děsivé: více než polovina města byla srovnána se zemí. Po válce byla Vratislav začleněna do Polska a byla osídlena Poláky z jiných částí země (především z města Lvov). Většina původního německého obyvatelstva byla nucena město opustit a odešla do Německa. v 80. letech byla dokončena rekonstrukce města. V roce 1997 bylo město značné škody poškozeno při rozvodnění řeky Odry, následky ale už nejsou patrné.
INFO:
Vzdálenost: 50 km
Nastoupané metry: 102 m.
FOTOGALERIE
VIDEO:
TRASA
MAPA:

360° FOTO:












FOTO:


























































Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

ODZNAKY NA GARMIN CONNECT

Oblíbené Garmin Odznáčky najdete jak na webovém Garmin Connect tak v mobilní aplikaci Connect.  Můžete je dostat např. za nějakou uběhnutou či ujetou vzdálenost, za 8 hodin spánku, dechové cvičení, aktivitu pod nulou, aktivita před sedmou nebo po desáté hodině, vytvoření tréninku, cíle, novou výbavu a mnoho dalšího.

GARMIN: NECHODÍ NOTIFIKACE NA HODINKY, ODPOJUJE SE BLUETOOTH

U telefonů, které si samy optimalizují baterii např. Huawei, Honor, Xaomi jsou problémy, že se hodně lidem na hodinkách nezobrazují notifikace (SMS, upozornění na volání, zprávy ze sociálních sítí,...), případně se jim odpojuje Bluetooth.

MUSÍ CYKLISTA POUŽÍT CYKLOSTEZKU ?

OD 1.1.2022 PLATÍ NOVELA ZÁKONA O PROVOZU NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH. DOŠLO TAK K ZRUŠENÍ DVOJSMYSLNÉHO VYSVĚTLOVÁNÍ PŘEDCHOZÍ VERZE ZÁKONA. Aktualizováno 26.12.23 Nejvyšší správní soud   potvrdil , že z  § 57 odst. 1 zákona o silničním provozu nevyplývá povinnost cyklisty užít stezku pro chodce a cyklisty . Cyklista je totiž účastníkem silničního provozu ve smyslu § 2 zákona o silničním provozu a náleží mu veškerá práva a povinnosti z toho vyplývající. Není-li pozemní komunikace označena dopravní značkou „Zákaz vjezdu jízdních kol“, může ji cyklista využít i za situace, kdy se v blízkosti nachází stezka pro chodce a cyklisty. Článek na Novinky.cz  / Rozsudek Nejvyššího správního soudu a  tisková zpráva .