ZLATOHORSKOU VRCHOVINOU

V sobotu vyrážíme ranním vlakem z Krnova přes Glucholazy do Mikulovic. Naše cesta povede Zlatohorskou vrchovinou (polsky Góry Opawskie)

Tento vlakový spoj z Krnova do Jeseníku je v ohrožení protože vede přes polské území za které Češi Polákům platí velké poplatky. Bohužel Poláci neinvestují do opravy trati žádné peníze a tak trať chátrá. Kraje už nechtějí na tuto trať dávat peníze a tak vážně hrozí, že vlaky už po této trase nevyjedou a že je nahradí autobusy. Bohužel pro nás co se vydáváme s kolem na severní stranu Jeseníků nebude kromě auta žádná možnost jak se zde s kolem přepravit.

Z Mikulovic se po cestě podél hranic rychle přesouváme k Zlatým Horám. Za Ondřejovicemi napůl cesty k Zlatým Horám odbočujeme do malebného Údolí ztracených štol. Vede jím naučná stezka podél říčky Olešnice, která zde opouští úzce zaříznutý úsek údolí a po miliony let ukládá zlato do náplavů. Doba zlatokopů je zde už nyní ale minulostí. Dnes se tu konají již jen zlatokopecké soutěže. Podél říčky pak přijíždíme replikám středověkých hornických Zlatorudných mlýnů. V horním stavení je instalována stoupa na drcení rudy, ve spodním pak mlýn. Na zpáteční cestě se ještě zastavujeme u zlatokopeckých srubů a pak již míříme do Zlatých Hor.

Ze Zlatých Hor stoupáme po silnici 5 km k parkovišti, odkud již po kamenité cestě to máme na vrchol 1,6 km. Na dvou místech musíme i pěšky, neboť je místy příkrá a kamenitá (na začátku). Z rozcestí ve Zlatých Horách k rozhledně je to celkem 6,6 km s 480 m. převýšením. Rozhledna na Biskupské kopě (místně zvaná Bišovka, polsky Biskupia Kopa, německy Bischofskoppe) je nejstarší rozhledna v Jeseníkách. Leží v nadm. výšce 890,6 m a je postavena na české straně česko - polských hranic. Z vyhlídkové terasy rozhledny se nabízí pohled na rovinaté Polsko, město Zlaté Hory, hřebeny Hrubého Jeseníku s nejvyšší horou Pradědem i nedalekou rozhlednu Zlatý Chlum. Občas se návštěvníkům podaří spatřit i vrcholky Vysokých Tater (webkamera).

Od rozhledny nejdříve sjíždíme již Polskem po prudší, hodně kamenité cestě k horskému turistickému domu "Pod Biskupskou Kupou" (850 m.n.m.) (polsky Górski Dom Turysty PTTK 'Pod Biskupią Kopą'). Na chvíli se zde zastavujeme u vyřezávaných soch a dále již pádíme po dobře sjízdné lesní cestě do obce Jarnoltowek. Při sjezdu je třeba si dát ale pozor na turisty, protože trasa na Biskupskou Kopu je velice oblíbená.

Po silnici pak přijíždíme do obce Pokrzywna, kde odbočujeme mimo silnici. Projíždíme kolem jezera, které je ale oplocené a na druhé straně se dokončují úpravy interaktivního, vzdělávacího a zábavního parku Ztracené město Rosenau. V rozlehlém areálu najdete např. 50 m. bazén, 7D kino, velký skákací hrad, lanové centrum, a další atrakce pro děti. O kousek dále zastavujeme u Rybaření na ostrově "pod Biskupskou kupou" (Łowisko Na Wyspie "Pod Kopą Biskupią"). Od něj zajíždíme ještě kousek do nedaleké obce Moszczanka k pstruží farmě s možností rybolovu a smažírně ryb „Pstruh” (Smażalnia Ryb Pstrąg).

Po silnici se přesouváme do další obce Wieszczyna, kde zajíždíme k rozhledně, Bohužel je oplocená a restaurace odkud je přístup přes zahradu je uzavřená. Později se dozvídáme, že je možné se dostat k rozhledně i z lesa. V obci Debowiec opouštíme silnici a pokračujeme dobře sjízdnou lesní cestou směrem k obci Trzebina. Na začátku této cesty projíždíme kolem odbočky do české obce Jindřichov.
Za lesem na křižovatce odbočujeme na sever a po polní cestě míříme k další rozhledně nedaleko Prudniku. Z rozhledny na návrší Kozí hory (Kozia Góra, 317 m n. m.), lze spatřit pěkná panorama města Prudnik.

Od rozhledny je to již kousek k františkánskému klášteru a Sanktuáriumu (kostel) sv. Josefa které jsou situovány do prudnického lesa na návrší Kozí hora (Kozia Góra). Poblíž kostela a kláštera vznikla začátkem 20. století neobvyklá lurdská jeskyně vystavěná z vulkanického tufu, který byl dovezen z oblasti Rýna, a křížová cesta.

Po polní cestě přijíždíme do obce Trzebina. Zajíždíme zde k muzeu (dřívejší sýpce paláce, z kterého zbyli jen ruiny). U muzea se nachází kaple z roku 1756, socha sv. Jana Nepomuckého a zbytky obvodové zdi s renesanční sgrafitovou ozdobou. Přes hraniční přechod Trzebina - Bartultovice pokračuji Osoblažskem (o něm jsem psal minule) přes Pitárné, Dívčí Hrad, Slezské Rudoltice a dále přes polském obce Rowne a Pietrowice zpátky do Krnova.

FOTOGALERIE:

VÝŠKOVÝ PROFIL

VIDEO:

MAPA S VYZNAČENÝM POVRCHEM TRASY
Modrá - asfalt, Hnědá - štěrk, nezpevněný povrch, zelená - tráva, černá - kamenitá

360° FOTO

Zlatorudné mlýny

Rozhledna na Biskupské Kupě

Záběry: rozhledna na Biskupské kupě. Je to nejstarší kamenná rozhledna v Jeseníkách. Nachází se na vrcholu Biskupské kupy v nadmořské výšce 890 m, autor: Petr Mikeska