RAKOUSKO - CHORVATSKO 2009

Po minulých dvou letech, kdy jsme si vybrali jako cíl naší cesty Slovinsko a Chorvatsko, padla letos volba na Rakousko a Chorvatsko.

ITINERÁŘ
1) DEN PRVNÍ 4.9.09 - Kehlstein ("Orlí hnízdo")
2) DEN DRUHÝ 5.9.09 - Okolo Zeller See do Saalbachu a zpět po druhé straně jezera.
3) DEN TŘETÍ 6.9.09 - Konečně "do nebe" po Grossglockner Hochalpenstrasse
4) DEN ČTVRTÝ 7.9.09 - Vyhlídka Kaiser Franz Josephs höhe
5) DEN PÁTÝ 8.9.09 - Den odpočinku v Rovinj
6) DEN ŠESTÝ 9.9.09 - Na kole z Rovinje do Puly a zpět
7) DEN SEDMÝ 10.9.09 - Den odpočinku v Rovinj
8) DEN OSMÝ 11.9.09 - Plavba na lodi do Limského zálivu

1) DEN PRVNÍ 4.9.09 - Kehlstein ("Orlí hnízdo")

Brzo ráno vyrážíme ve třech autech a 11 lidech z Krnova do obce Fürth blízko jezera Zeller See (reg.Salzbursko), kde strávíme 3 noci. Prakticky skoro celou cestu prší, což nás netěší, protože máme v plánu cestou ještě navštívit "Orlí hnízdo", bývalé Hitlerové sídlo.
U Berchtesgadenn, který leží nedaleko Salzburgu, ale na německém území (výklenek do Rakouska), začínáme stoupat dost prudkou silnicí až na parkoviště, kde nastupujeme na autobus (jinak se nahoru v sezóně nelze dostat), který nás vyváží až na horu Kehlstein (1834 m.n.m.). Po cestě cca. 100 m tunelem nás poté nahoru vyváží výtah a my se ocitáme na tzv."Orlím hnízdě". Za krásného počasí tu musí být opravdu famózní výhledy, my však máme smůlu, prší a tak vidíme jen mraky. Ještě, že se na horách počasí mění počasí rychle. Na chvíli se v jednu dobu mraky aspoň trochu roztrhají a já můžu udělat aspoň pár fotek. Pohled do okolních údolí opravdu stojí zato. K večeru se pak ve Fürthu ubytováváme v pensionu Praga.

Fotogalerie: https://goo.gl/photos/...
 (výběr), Rajče (více) Na mapě...
Videa: Kehlstein 1/2Kehlstein 2/2

VIDEO

Hlavním našim cílem v Rakousku je zdolat Grossglockner Hochalpenstrasse a od počasí se proto zde vyvíjí náš program. A protože na sobotu nebyla předpověď moc dobrá, vyrážíme kolem jezera a poté údolím do Saalbachu.
Z Fürthu se dostáváme po cyklostezce až k jezeru Zeller See, projíždíme v těsné blízkosti jezera přes Zell am See, za kterým už po silnici míříme údolím do lyžařského centra Saalbachu

Přemýšlíme, že by jsme si mohli trasu zkrátit přes "kopec". Podle mapy vede MTB trasa na kopec, ale dál už není na mapě nic vyznačené a proto se ptáme raději místních. Ti nám vysvětlí, že dál je to s kolem nesjízdné a proto se vracíme po krátké občerstvovací pauze (weissbier) zpátky k jezeru, ale tentokrát ho objíždíme po druhé straně jezera. V této části vede cesta bohužel jen po silnici.

V Thumersbachu, se ještě chvíli zdržíme na místní slavnosti a pak již po cyklostezkách se vracíme do našeho penzionu.

Fotogalerie: https://goo.gl/photos/... (výběr),  Rajče (více)
Video: okolí jezera
Statistika: vzdálenost: 63,11 km, nastoupáno/sestoupáno cca 700 m

3) DEN TŘETÍ 6.9.09 - Konečně "do nebe" po Grossglockner Hochalpenstrasse

Ráno v neděli vypadá počasí sice o něco hůř jak v sobotu, ale protože zítra již musíme vyrazit směr Chorvatsko nezbývá nám než zdolat nejvýše položenou silnici v Evropě dnes.
Ze začátku vede silnice ještě po rovině, ale asi 4 km za obcí Fusch začiná stoupání. Po 3 km se silnice na pár metrů u mýtné brány Ferleiten narovná, ale na zbývajících 13,5 km už není místo na odpočinek (pokud nezastavíte).

Já však fotím a tak těch zastávek mám nespočet. Počasí úplně nepřeje, ale i přesto je co fotit. Pěkná vyhlídka je např. Hochmais (1850 m.n.m.). Po 2,5 hodinách přijíždím do cíle na Fuscher Törl (2428 m.n.m.).

Původně jsem myslel, že budu pokračovat po slepé silnici na Edelweißspitze (2571 m n. m.), ale nikdo se mnou už nechce pokračovat, protože většina je již převlečena do suchého oblečení (měli jsme doprovodné auto), počasí taky moc nepřeje a tak to vzdávám taky.

Zpátky je to pěkný sešup a dole jsme tak za chvíli.

Info o silnici
Fotogalerie: https://goo.gl/photos/... (výběr), Rajče (více)
Video: poslední metry stoupáníokolí Fuscherl Torl
Statistika: vzdálenost: 71,70 km, nastoupáno/sestoupáno cca 1940 m
Trasa: www.strava.com/activities/5013637

4) DEN ČTVRTÝ 7.9.09 - Vyhlídka Kaiser Franz Josephs höhe

Při našem pondělním odjezdu z Rakouska se s námi loučí nebe bez mráčků, a to se musí na horách využít. Proto se opět, ale tentokrát auty vydáváme po Grossglockner Hochalpenstrasse.

Nahoře se kocháme nádhernými výhledy, které nám včera kazily mraky a následně pokračujeme přes tunely na druhou stranu směr Lienz. Cestou se ještě zastavujeme na Kaiser Franz Josephs höhe, kde lze pochodit kolem jezer, či k ledovci. My necháváme auta na parkovišti a vydáváme se pěšky po lehké trase Gamsgrubenweg nejprve přes 6 tunelů a pak cestou vytvořenou ve svahu až na její konec pod ledovcem Wasserfallwinkel.

Bohužel, ale nemáme moc času, protože se musíme ještě dnes ubytovat v Chorvatsku a tak se obracíme zpět na parkoviště. Byla to určitě škoda, protože kdyby bylo více času dalo se celkem snadno dostat až do výšky 3000 m.n.m., např. k chatě Hofmannshütte.

Kolem jedné se loučíme a pokračujeme směr Chorvatsko. Ještě se musím zmínit, že druhá strana (směr Lienz) se mi zdá hezčí, ale je to možná jen můj názor. Večer jsme pak dorazily do Rovinje.

Fotogalerie: https://goo.gl/photos/... (výběr), Rajče (více)
Videa: Gamsgrubenweg (cesta od Kaiser Franz Josephs höhe)
Mapa trasy: Bikemap (jen pro zajímavost, my to jeli autem)

5) DEN PÁTÝ 8.9.09 - Den odpočinku v Rovinj

Úterní den v Chorvatsku jsme pojali relaxačně.

Nejprve přišlo na řadu koupání v moři a k večeru jsme pak vyrazili pěšky do cca 3 km vzdáleného centra Rovinje.

Po obhlídce města a doplnění pitného režimu, se některým už nechtělo pěšky zpátky do našeho bydliště a proto jsme využili lodní dopravy, kdy nás již za tmy za 20 kun převezla na naši stranu.

Fotogalerie: https://goo.gl/photos/... (výběr), Rajče (více)

6) DEN ŠESTÝ 9.9.09 - Na kole z Rovinje do Puly a zpět

Další den se vydáváme do Puly. Ze začátku se nám daří jet podél pobřeží, ale jakmile skončí civilizace (konec kempu) musíme i my se vydat od pobřeží a bohužel po silnici do Bale a následně do Vodnjan, kde zabočíme směr Fažana.

Dále pokračujeme již opět podél pobřeží. Zcela se však podél pobřeží nedá do Puly dostat a tak se musíme i vracet, ale nakonec dorážíme do našeho cíle, největšího města Istrijského poloostrovu Puly.
Obhlédneme největší památky - velkolepý římský amfiteátr, po římském koloseu nejvelkolepější stavba svého druhu na světě a místní náměstí s radnicí a Augustovým chrámem.

A protože je již po páté hodině vydáváme se na cestu zpět. Při hledání cesty se dostaneme do bývalých Titových kasáren, dnes tu jsou jen rozstřílené zdi a pusto. Z Fažany do Bale se nakonec dostáváme po vedlejší cestě.

Stmívá se a tak z Baly už spěcháme po hlavní do Rovinje. Posledních cca 15 km však už stejně jedeme ve tmě.

Fotogalerie: https://goo.gl/photos/... Rajče (více)
Statistika: vzdálenost: 105,30 km, nastoupáno/sestoupáno cca 900 m

7) DEN SEDMÝ 10.9.09 - Den odpočinku

Čtvrteční den věnujeme poslednímu koupání a návštěvě centra Rovinje

Fotogalerie: Rajče (více)
Mapa trasy: Bikemap

8) DEN OSMÝ 11.9.09 - Plavba na lodi do Limského zálivu

Poslední den v Chorvatsku nás čeká plavba na lodi - "Fish Picnic", kterou kluci domluvili na pláží předešlého dne.

Nejdříve naše loďka se vydává směrem od Limského zálivu, staví v Rovinji a poté v Villas Rubin aby poté při cestě zpátky objela místní ostrovy. Jídlo a pití je zdarma, k pití máme neustále k dispozici červené a bílé víno (moc se pít ale nedá), vodu, limonádu.

V Limském zálivu nás poté čeká návštěva pirátské jeskyně (jen díra ve skále a stánky s občerstvením, ale lodě tu zastavují jedna za druhou).

Na konci zálivu máme pak na břehu delší pauzu. Zde obhlídneme stánky, zastavíme se na pivo v restauraci a vydáme se na cestu zpět.

Ještě v zálivu pak přichází na řadu oběd, sardinky a makrela, i přídavek nám dali a měli to opravdu výborné. Zdejší racci jsou už naučeni a tak krouží kolem lodi a čekají až jim hodíme zbytky.

Fotogalerie: https://goo.gl/photos/... (výběr), Rajče (více),
Video: Limský záliv s pirátskou jeskyní

VIDEO

Celkem najeto cca 255 km, nastoupáno cca 3600 m.

Cestopis také zde: http://www.cyklistikakrnov.com/...