VÝCHODNÍM OSOBLAŽSKEM

Délka trasy: 72 Km
Fotogalerii najdete zde...
Mapu trasy najdete dole pod článkem
(Cestopis a fotogalerii západním Osoblažskem najdete zde...)

TRASA:
Krnov-Pietrowice-Mokre-Dobieszow-Rowne-Goluszowice-Gadzowice-Pomorzowicki-Osoblaha-Slezské Pavlovice-Osoblaha-Bohušov-Hrozová-Pelhřimovy-Pielgrzymow-Dobieszow-Mokre-Pietrowice-Krnov

Vyjíždím z Krnova od penzionu Eso na Beručové ul. (u Billy). Vyjíždím na Albrechtickou ul. a po pár metrech na Roosveltovou silnici. U krytého zimního stadiónu odbočím vlevo na Petrovickou ul. a pokračuji po ní stále rovně.

POPIS:
Přejíždím kopec, kde na vrcholu je bývalý hraniční přechod. Za ním cesta už vede z kopce. Projíždím kolem koupaliště v Petrowicích a za menším stoupáním o chvíli zabočuji vlevo směr MokreDobieszow, Rowne, Goluszowice, kde odbočuji doleva podle směrovky Zawiszyce. Pokračuji přes Gadzowice, kde podjíždím železniční most a pokračuji doleva, kde jedu po slušné panelové silnici až na křižovatku, kde se dávám vlevo směr na Pomorzowicki (vpravo vede cesta do Glubczyc). Podle ukazatelu odbočuji v Pomorzowickach doleva a o chvíli sjíždím k bývalému hraničnímu přechodu v Osoblaze.

Zde se dávám na první odbočce vlevo (po chvíli je doleva odbočka na koupaliště), projíždím hlavní křižovatku v obci a zatáčím vpravo až podle směrovky Studnica 2 km. Cesta vede po trochu horším asfaltu a za horizontem u hřbitova už lze spatřit kostel sv.Martina

Já pokračuji dále směr Studnica abych o chvíli zabočil vlevo na rozbitou asfaltovou cestu (místy dobrá, místy horší), která mě přivádí na silnici ke Slezským PavlovicímZde v obci se podívám na kostel sv.Ondřeje na jedné straně obce a zchátralý zámek na druhé straně (na začátku obce spatříte rozcestník).

Obracím kolo a o chvíli zatáčím doprava k velkému Pavlovickému rybníku (směr Vysoká).

Na východní straně Osoblažska najdeme hodně zelených směrovek, což je dobré, i když ukazatele na nějaké zajímavosti mi tam chybí. Po zhotovení pár fotek se vracím na silnici a pokračuji do Osoblahy.

Zde po rovince odbočuji vpravo do kopce a dostávám se na hlavní křižovatku v obci a pokračuji rovně (směr M.Albrechtice, Krnov). Na konci obce silnice zatáčí doprava, ale já pokračuji rovně po červené turistické značce do Bohušova.
Cesta vede až do Bohušova po užší starší asfaltové cestě. Vjíždím na hlavní silnici (vede po ní cyklotrasa č.6116) v Bohušově a hned po pravé straně mám kostel sv. Martina a za ním muzeum

Pokračuji rovně abych po chvíli odbočil doleva a hned doprava za informační centrum (obecní úřad). Za ním odbočuji doprava a pokračuji po silnici lehce doleva kolem řeky (po pravé straně). V zatáčce odbočujeme doprava. (dále rovně po asfaltové cestě, později nezpevněné cestě, by jsme se dostali ke kolejím. Rovně by jsme došli k železniční zastávce Bohušov, napravo by jsme dostali na naši trasu) Pokračujeme po nezpevněné cestě, a o chvíli přijíždíme ke kolejím úzkorozchodné žel.tratě. Dále pokračujeme podél trati úzkorozchodné železnice.

Protože k Fulštejnu vedla lávka, ale povodeň v roce 2007 jí zničila, musel jsem se vydat touto cestou. Když vidím schody nahoru k zřícenině odbočuji doleva a pěšky se škrábu nahoru. Nahoře pokračuji doprava a o chvíli jsem u zříceniny. Zde si chvíli odpočinu, udělám pár záběrů bývalého hradu a také bohušovického rybníka a rekreačního areálu (za tratí a řekou).

Po odpočinku se vydávám zpátky, už nescházím dolů, ale jedu vlevo, kde po polní cestě přijedu k silnici, která mě doveze až do obce Hrozová.
Za Hrozovou už vede nezpevněná silnice, po které dojedu až do zaniklé obce Pelhřimov. Zde v esíčku se dám přes most na druhou stranu říčky. Po překročení mostu (spíš bývalého) jsem už na polské straně v obci Pielgrzymow.

Dále vede cesta víceméně do kopce a přes Dobieszow, Mokre (zde vlevo) se dostanu na hlavní silnici a pokračuji po ní přes bývalý hraniční přechod až do Krnova, kde končím opět v penzionu Eso.

Další zajímavosti východního Osoblažska, které jsem tentokrát nenavštívil: Úzkorozchodná trať Třemešná - Osoblaha, židovský hřbitov v Osoblaze