Přeskočit na hlavní obsah

MANGART PASS

Mangartská silnice (slovinsky: Mangartsko sedlo nebo Mangrtsko sedlo) se nachází v Julských Alpách v severozápadním Slovinsku u hranic s Itálií. Ve Slovinsku je to nejvýše položená silnice jejíž vrchol (2055 m.) leží pod čtvrtou nejvyšší horou Slovinska Veliki Mangart (2 679 m.), obvykle označována pouze Mangart nebo Mangrt.


Tato poměrně úzká klikatící se asfaltová silnice je velmi populární v letní sezóně, a je považována za nejkrásnější alpskou silnici ve Slovinsku. Stará bývalá vojenská cesta, byla postavena v roce 1938, několikrát ji ale poničily závaly. V současnosti (2014-15) je zcela sjízdná.
Do Mangartské sedla se můžete dostat jednak od jezera Lago del Predil na Italské straně, nebo ze Slovinského Bovce. Samotná odbočka se nachází v blízkostí nového viaduktu, který se nachází na cestě mezi hraničním přechodem Predel a obcí Log pod Mangartom.
Ze Slovinské strany začíná silnice stoupat od obce Log pod Mangartom. K odbočce na Mangartsou cestu je to odtud 5 km a až na vrchol cca 16 km s 1450 m. převýšením. Ještě před odbočkou se nachází vesnička Strmec, která je hodna opravdu svému jménu.
Od odbočky vede zpočátku cesta krajinou, kde jsou patrné stopy po sesuvu půdy, dále následuje asi dvě stě metrů dlouhý úsek, který vede kolmo vzhůru a stoupání zde dosahuje 18 %.
Jedná se o nejprudší stoupání celé Mangartské cesty. Dále cesta pokračuje lesem, a cca po 2 km od odbočky se nachází mýtná brána, kde se platí poplatek 5 Eur (mýtná kabina je podle informací z webu obvykle otevřena jen do 16 hodin a někdy tu ani nikdo nesedí).
Čím více stoupáte, tím více se vám otevírají nádherné výhledy na Julské Alpy. Po cestě projedete 5 neosvětlenými tunely, kdy třetí a pátý jsou ale velmi krátké. Nejdelší je ten druhý, kdy při vjetí do tunelu vidíte jen malé světlo na konci tunelu, takže se hodí i světlo. Za čtvrtým tunelem vás pak čekají prudší úseky s 10-13% stoupáním. K samotnému vrcholu pak vede jednosměrná smyčka, snad aby se zde mohla vytočit auta.
Nahoře dominuje pohled na volně stojící Mangart, stojící na slovinsko-italské hranici. Nádherné jsou ale i další výhledy na okolní vrcholky hor, údolí Korytnice (přítok Soči) či jezera Lakes of Fusine v Itálii. Vrchol silnice slouží i jako výchozí bod pro pěší výstup na Mangart (2 679 m.)


Po cestě zpátky se můžete občerstvit v Kuči pod Mangrtom (1906 m.), která se nachází kousek pod vrcholem nedaleko příjezdové silnice.

Silnice je otevřena od poloviny června do listopadu, nebo až do prvního husté sněžení (podle informací z internetu).
Info:
Začátek: Log pod Mangartom (637 m nm)
Konec: vrchol silnice pod Mangrtem (2055 m.)
Povrchová úprava: asfalt
Délka tratě: 16,8 km;
Výškový rozdíl: 1423 m;
Průměrné stoupání: 8,7 %.

Fotogalerie: https://goo.gl/photos/ZQ531HXTPvkHxbau8
Mapa Bovec - Mangartska cesta - Tarvisio

Mapa Google

 Z cestopisu (2007)
- V sobotu po ránu se vydáváme na kolech vzhůru na Mangart. Julské Alpy jsou opravdu nádherné, takže je na co koukat. Ze začátku se cesta vlní podél říčky Koritnica. Před obcí Log pod Mangrtom, už však začíná cesta stoupat. Dále projíždíme obcí Strmec, který je hoden svému jménu a cesta vede opravdu strmě nahoru. Dostáváme na rozcestí, kde odbočujeme od cesty mezi Bovcem a sedlem Predel (u italské hranice). Zde je také oficiální místo začátku stoupání na Mangrtské sedlo, nejvýše položené silnice ve Slovinsku. Cesta nahoru vede po asfaltu, kromě části na začátku, kde vede cesta po štěrkové cestě a
provizorním mostě. Na cestu se před pár roky strhla lavina kamení, která poničila cestu a původní most. Ještě v úvodní pasáži, nás čeká 18% stoupání, které není naštěstí moc dlouhé. Na cestě nahoru projíždíme pěti tunely, ale dva z nich nestojí za řeč. To ty tři zbývající, které jsou už ale stojí za povšimnutí. Při vjetí do tunelu vidíte jen světlo na konci tunelu, takže může i někdo zde ztratit orientaci. Počasí nám vyšlo začátkem září náramně, takže nahoře ve výšce 2055 m.n.m. jsou nám odměnou opět skvělé výhledy jak na samotný Mangrt, vrcholky Alp, čí

blízké italské jezera v hloubce pod námi. Karel, Jarda a Luboš se po přezutí vydávají pěšky, místy i ve sněhu podél lan až na samotný vrchol Mangrt 2678 m.n.m. My ostatní se kousek pod sedlem Mangrt stavujeme v Kuči pod Mangrtom, kde si dáváme výbornou hustou polévku a pak posléze se vracíme do Bovce.

Tachometr ukázal z Bovce vzdálenost 57 km, čas jízdy 4:07:03, celkový čas 6:42:41, prům.rychlost 13,85 km/h.

360° Foto
Na vrcholu asfaltové silnice

Na cestě



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

ODZNAKY NA GARMIN CONNECT

Když se snažíme dosáhnout svých sportovních cílů, chceme se cítit odměněni za své úsilí. Odznaky Garmin Connect přinášejí rychlý a snadný způsob, jak sledovat svůj pokrok, získávat body a uznání za své aktivity. Díky bodům můžete soutěžit se svými známými, stoupat v žebříčku a dosahovat vyšších úrovní. Čím více aktivit dokončíte, tím více bodů získáte.  Úrovně odznaků se pohybují od 1 do 10.

GARMIN: NECHODÍ NOTIFIKACE, ODPOJUJE SE BLUETOOTH, HODINKY NEJDOU SPÁROVAT

Jedním z největších problému Garmin je, že doplácí na to, že každý výrobce telefonu, někdy i model má jiné nastavení. Např. některé nastavení automaticky uspávají Connect (a jiné aplikace) a tím pak vaše zařízení, např. hodinky nedostávají potřebné informace z telefonu.

ROZDÍLY MEZI: GARMIN FENIX 8 & EPIX 2 PRO & FENIX E. JAKÉ AMOLED HODINKY VYBRAT ?

⌚ Hlavní vlajkovou lodí Garmin je nyní Fenix 8 Amoled, který postupně více a více poráží verze s MIP ( transflektivním)  displejem. Fenix 8 Amoled, není nejlevnější, přesto si najde mnoho příznivců. Pro ty, kteří hledají jinou variantu s Amoled displejem, se pokusím přijít s menším srovnáním.