Přeskočit na hlavní obsah

SPACÁK A KARIMATKA

Komfortní teplota - více výtah z evropské normy
Spodní hranice komfortního rozsahu, od níž směrem dolů zkušená uživatelka spacáku, která přizpůsobí své oblečení a polohu ve spacáku okolní teplotě a umí využít všech možností svého spacáku, je v tepelném klidu, tj. nebude cítit nepohodu z chladu.

Mezní teplota
Spodní hranice, při které se zkušený uživatel spacáku, který přizpůsobí své oblečení a polohu ve spacáku okolní teplotě a umí využít všech možností svého spacáku, ve skrčené poloze globálně nachází v teplotní rovnováze a právě ještě nepociťuje chlad.

Najdi svůj spacák - Normy na měření spacích pytlů

Horní extrémní teplota zůstává z dřívějška, a je více méně nepodstatnou informací o tom, kdy v zapnutém spacáku začne být nepříjemné teplo. Problém s nadbytkem tepla se u většiny spacáků dá vyřešit rozepnutím zipu. Hranice tepelného komfortu je naopak hodnota nejzajímavější, neboť vypovídá o tom, do jakých nejnižších teplot je vlastně spacák použitelný. Podle nové normy by pro hranici tepelného komfortu měly být uváděny údaje dva – komfortní teplota Tcomf (pro standardní ženu 60 kg) a limitní teplota Tlim (pro standardního muže 70 kg). Klesne-li teplota pod příslušnou hodnotu, začneme se ve spacáku budit zimou a rozhodně se moc dobře nevyspíme. Extrémní teplota je spíše spekulace o tom, do jaké zimy bychom ve spacáku přežili bez omrzlin nebo přežili vůbec. Větší význam nemá a také málokdo si kupuje spacák proto, aby v něm spolehlivě zmrznul.

Najdi svůj spacák - Ve stejném spacáku se každý vyspí jinak

Vliv čtyř faktorů 
Zopakujme si, jaké faktory působí na skutečnou tepelnou pohodu při přespání v přírodě v konkrétním spacím pytli.

1. Objektivní tepelný odpor, který u každého spacáku můžeme změřit. Závisí na kvalitě izolace a jeho vyjádřením je teplotní určení spacího pytle stanovené normou. Slouží jako hrubé určení a především při měření spacáků podle stejné normy poslouží v obchodě k reálnému porovnání spacáků mezi sebou, který z nich má lepší tepelně izolační vlastnosti.
2. Bazální metabolismus každého jednotlivce, který určuje, jakými „kamínky“ si ve spacím pytli zatopíme. Bazální metabolismus je také měřitelný a každý si ho může vypočítat. Ve stejném spacáku může znamenat rozdílné pocity pro dva různě „narostlé“ nocležníky.
3. Individuální dispozice těžko popsatelné a vypočitatelné, které vycházejí z momentálního psychického a fyzického stavu každého jednotlivce.
4. Měnící se okolní klimatické podmínky, které mají mnohdy k ideálním daleko.


- Když na sobě máš moc oblečení, dojde ke stlačení úpletu látky, v horším případě i ke stlačení izolační vrstvy spacáku (objem svého těla a povrch vnějšího obalu spacáku můžeš považovat za konstantu, a vše, co si oblékneš včetně izolace spacáku se mezi to musí narvat). Vzduch se vytlačí ven, a samotný textil je velmi špatný izolant.
- Optimální je tedy suché vzdušné oblečení, a to taková vrstva, při které je na tobě spacák jako volný pytel. Spodní prádlo, popřípadě flísový komplet. Ale než navlhlé oblečení, to raději nic.
- Špatné je dýchat do spacáku: vydechovaný vzduch má velmi vysokou vlhkost, následuje navlhlé oblečení, izolace spacáku, viz výše. Celé přežití v chladu je z největší části neustálý boj s vlhkostí.
- Většině lidí pomohou suché silné ponožky, a ruce zahřívané na břiše a vnitřku stehen - pocit chladu od nohou signalizuje tělu nízkou okolní teplotu, stahuje se krevní oběh, tělo netopí, a ve spacáku je zima.
- U nejlevnějšího dutého vlákna vím, že 300g/m2 je tak do +5, 400g/m2 je do -5. Dražší DV izolují trochu líp, ale za pár let se slehnou na tyto hodnoty. Mikrovlákna izolují daleko líp, a slehávají se ještě rychleji.Objektivní, jednoduché a levné zjištění komfortu spacáku, nevím, proč to nepoužívají všichni:o)
- Pro každý tepelný výkon a velikost povrchu těla se dá odhadnout a dokonce i přesně změřit, kolik který materiál odizoluje stupňů celsia.Např. 1,7m2 a 80W: 100g/m2 nejlevnějšího DV odizoluje 10°C.
Na komfort potřebuješ na povrchu oblečení 30°C. Do 0°C ti bude právě stačit spacák s gramáží 300g/m2.

Lépe zpravidla zlepší tepelný komfort:
- Lepší izolace od země (igelit, rozházené lano pod karimatku apod.).
- Zabránění proudění vzduchu (stan, nelehnout si v bivaku či na seníku do průvanu).
- Přiměřené množství suchého(!) oblečení, včetně ponožek.
- Přiměřeně se najíst, napít, aby tělo mohlo topit 

JOE-CUBE



Pro komfortní nocování v přírodě potřebujeme kromě spacáku ještě izolační podložku. Ta má své nezastupitelné místo v izolaci od chladu země a samozřejmě také vliv na komfort nocování. I sebelepší spacák nedokáže totiž bez kvalitní izolační podložky dostatečně izolovat od chladu ze spodní strany, kterou spáč stlačí přímo na chladnou zem.

- Vyráběné tloušťky samonafukovaček se pohybují od 20 do 75 mm. Nejsilnější skýtají opravdový komfort, pochopitelně za cenu vyšší hmotnosti. Do zimních podmínek jsou pak vhodnější od tloušťky 35 mm.
- Výhodami samonafukovaček jsou především výborné izolační vlastnosti a vysoký komfort, dobrá sbalitelnost s přijatelnou hmotností. K nevýhodám lze počítat vyšší cenu a možnost selhání jako u nafukovacích matrací. 

U samonafukovacích karimatek jsou nejdůležitější 3 faktory: 
1) nízká hmotnost
2) malý objem ve sbaleném stavu 
3) dlouhá životnost.
Nízkou hmotnost dosahujeme výběrem nejkvalitnějších materiálů jak pro povrch tak pro jádro. Materiál musí být lehký, ale zároveň pevný a odolný. Snížení hmotnosti dosahujeme také odlehčením vnitřní pěny. To ale nesmí být na úkor pohodlí a schopnosti dobře izolovat. Výběr materiálu a odlehčení má podstatný vliv na velikost sbaleného výrobku.

Praktické rady pro použití:
- NIKDY nenechávejte svoji samonafukovačku nafouknutou a se zavřeným ventilem ve stanu – Prudké letní slunce dokáže teplotu ve stanu vyhnat i nad 50°C, což způsobí rozpínání vzduchu v karimatce, přetlakování a může končit jejím nevratným poškozením, které je velmi lehko identifikovatelné a nevztahuje se na něj záruka (vyboulení).
- Do samonafukovačky foukejte ústy co nejméně – nechte ji vždy dostatek času na naplnění vzduchem a poté ji pouze dotlakujte. Spolu s vaším dechem do karimatky dostáváte vlhkost, která se v karimatce kumuluje a může způsobovat neplechu.
- Při balení karimatku přeložte, srolujte, zavřete ventil, rozbalte a znovu srolujte a otevřete ventil, uvidíte, kolik se vám podaří ještě vytlačit vzduchu a tedy ušetřit prostoru v batohu
- Opatrně na oheň – díra v karimatce od uhlíku znamená, že spíte téměř na holé zemi.
- Opatrně na ostré kameny, sklo, klacky atd – stejná obtíž jako v předchozím bodě.
- Pro čištění používejte jemné prostředky na mýdlové bázi, vlažnou vodu a jemnou houbu nebo hadřík. Ventil musí být uzavřen, aby se dovnitř nedostala voda.
-  USKLADŇUJTE KARIMATKU V ROZVINUTÉM STAVU (nejlépe na plocho) S OTEVŘENÝM VENTILEM, aby byly zachovány její dobré vlastnosti ! Pěnová výplň si tak nejlépe zachová roztažnost a nasbíraná vlhkost může odcházet ven.

Z http://kopce.eu/... a www.jurek.cz/...

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

ODZNAKY NA GARMIN CONNECT

Oblíbené Garmin Odznáčky najdete jak na webovém Garmin Connect tak v mobilní aplikaci Connect.  Můžete je dostat např. za nějakou uběhnutou či ujetou vzdálenost, za 8 hodin spánku, dechové cvičení, aktivitu pod nulou, aktivita před sedmou nebo po desáté hodině, vytvoření tréninku, cíle, novou výbavu a mnoho dalšího.

GARMIN TRÉNINKY

Garmin nabízí bezplatné tréninky pro Běh, Cyklistiku, Triatlon a Fitness cvičení -  Síla, Kardio, Jóga, Pilates, HIIT.

GARMIN: NECHODÍ NOTIFIKACE NA HODINKY, ODPOJUJE SE BLUETOOTH

U telefonů, které si samy optimalizují baterii např. Huawei, Honor, Xaomi jsou problémy, že se hodně lidem na hodinkách nezobrazují notifikace (SMS, upozornění na volání, zprávy ze sociálních sítí,...), případně se jim odpojuje Bluetooth.